الثلاثاء، 18 ديسمبر، 2012

أرقام تليفونات للاستعلام الصوتي للاستفسارات المتعلقة بالتجنيد

أرقام تليفونات للاستعلام الصوتي يمكن لكل مواطن مراجعة كل الاستفسارات المتعلقة بالتجنيد وهي كالآتي‏:‏



إدارة التجنيد والتعبئة منطقة تجنيد وتعبئة القاهرة والجيزة ‏0226351195‏ و‏0226339581‏

ومنطقة تجنيد وتعبئة الاسكندرية ‏034485176‏

ومنطقة تجند وتعبئة الزقازيق ‏0552298819‏

ومنطقة تجنيد وتعبئة طنطا ‏0403507824‏

ومنطقة تجنيد وتعبئة المنصورة ‏0502373392‏

ومنطقة تجنيد وتعبئة أسيوط ‏0882311619 ‏

ومنطقة تجنيد وتعبئة قنا ‏0965210485 ‏

ومنطقة تجنيد وتعبئة المنيا ‏0862295588 ‏

‏هناك 16 تعليقًا:

  1. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا عبدالله من سوهاج ولدي مشكله
    انا كنت مسافر الخارج ومعايا التاشيره
    جاني استدعاء من الجيش الاستدعاء لسه يوم 8-6-2013
    كده الفيزه وثمن الفيزه هيضيعو مني
    ارجومن سيادتكم الافاده
    ولكم جزير ااااااااااااااااااااااااااااااااااااالشكر

    ردحذف
    الردود
    1. اخلع يا كبير سافر بلا رجعه دى بلد بنت احبه دنا عندى 29 سنة وكان معيا اعفاء عائل اسرة لمدة خمس سنوات علشان والدى متوفى ولبست جيش وماشى فى 18 \7 \2013 فى تعبئة عامة فى البلد بسبب الاحداث الجارية اتوكل على الله واخلع ولا يهمك

      حذف
  2. واللى دفع فلوس واخد شهادة اعفاء مزورة وهوه خالى تماما من اى عيب ولائق طبيا من جميع النواحى يبقى ده ايه يامسئولين فين المساواة وفين العدل طيب ماتقولى لباقى الشباب التسعيره واللى قادر يدفع ويريح دماغه من خدمة بلده انا عايزه رقم مسئول كبير فى اداراة تجنيد اسيوط علشان ابلغه بالفساد اللى حصل ده

    ردحذف
  3. ابويا عدى 60 سنه واخى عنده شلل ف رجليه اليسرى (معاق يعنى )بس اخويا اكبر منى ومعاه بكالوريوس حاسبات بس هو مش شغال
    هل اخد اعفاءلكونى عائل اسره ولا لاء ؟؟

    ردحذف
  4. انا عندي 30 سنه ومتخلف عن التجنيد والمفروض اني اروح اتحاكم وادفع غرامة واخد الشهادة بس في حاجة قلقاني انا قدمت ورقي قبل كدة وكشفت طبي فقط عملت لجنة طبية عليا واخدت لائق وتخلفت من بعدها فهل في فرق بيني في المحاكمة وبين اللي لم يذهب نهائي افيدوني افادكم الله

    ردحذف
  5. انا من سمالوط وعندي تحليل فيرس يوم السبت ومش هقدر اجي بسب الي في الطريق اعمل اه

    ردحذف
  6. ياجماعة حد يجاوبني عشان انا مش عارف اعمل اية دلوقتي انا هاخد التاشيرة يوم 29\9 بس مكتوب في الباسبور الموقف التجنيدي يسمح لك بالسفر حتي 1\8\2013 وانا من مواليد 31\10\1994 يعني مكملتش 19سنة وقالولي لازم تصريح سفر اروح اجيبة من التجنيد لما اخد التاشيرة ولا اجيب حاجة من المدرسة اي ورق ولا اية الاجراءات عشان انا في مدرسة خمس سنين صنايع وداخل سنة رابعة حد يقولي اعمل اية

    ردحذف
  7. انا اسمى محمد احمد من الاسكندريه ونفسى اطوع فى الجيش اطوعت قبل كده واترفضت هل لازم وسطه علشان ادخل 01220654139وده رقمى

    ردحذف
  8. استفسار اتمني أن تطمنوني:

    يوم الأرجا أتفاجئنا أن فية كشف تاني قبل السماع واللي بيشتكي من حاجة يقول قلتلة علي اللي اشتكيت منة قبل ذلك حساسية الصدر قلي مدام اتكتب لايق مش هينفع قلتة طيب الفلات فوت قلي دي خلتك لائق ب مش هينفع قلتلة حاجة جديدة كنت أكتشفتها من يومين انها عندي في الرمد فعلم علي الرمد وكشفت رمد ووريت الدكتور الاشاعة فحولني لجنة طبية عليا بحلمية الزيتون وخدو الصور والورق بتاعي وأعطوني كارت أصفر فية الميعاد ورحت القاهرة في الميعاد وهناك قلت للدكتور اللي عندي فكتب بالقلم في الورق بتاعي (معرفش قلم اية ولا كتب اية) والعسكري قلي تعالي هنا وبصمني علي ورق بإيدي الشمال وقلي روح التصوير رحت التصوير بعدها وانتظرت لاقيت العسكري نادي علي اسمي دخلت وصورني كمبيوتر وبصمني بصمتين كمبيوتر بالسبابة اليمين والسبابة الشمال واعطاني ورقة بيها تاريخ قلي تروح منطقة التجنيد التابع ليها في الميعاد دة وطبعا محدش بيرد علي الأسئلة ولا حد بيطمن .

    سؤالي بقا دة يبقي اية اللي هيحصلي ؟ هل أعفاء فعلا ؟ أم هكمل المشوار ؟ أم هيتعاد علي الكشف في منطقة تجنيدي ؟ هل دة قرار نهائي ؟

    ردحذف
  9. انا مصري مكتسب الجنسية من جهة الام واخذت ورقة من مجمع التحرير بتحويلي الى تجنيد حلمية الزيتون وبعد ذلك قامو بتحويلي الى الى تجنيد الجيزة برقم وزاري رقم 150/2013 ارجو معرفة الاوراق المطلوبة لاخذ شهادة الاعفاء في اقرب وقت لدواعي السفر وهذا رقمي 01061253446 اخوكم حمدي

    ردحذف
  10. السلام عليكم ورحمتة اللة وبركاتو انا احمد عبدالنبى سيد احمد من بنى سويف كان معا د الكشف للجيش يوم 2/11/2013 وزهبت الى المنيا علاشن اكشف طلبو منى البطاقة وكانت البطاقة مكثورة وانا كان معاى كل من يدل على شخصيتى وهمة مش رضيين يكشفو ليى فرجعت الى البلد وفى اليوم الثانى ذهبت الى سجل مدنى العباسية لستخراج بطاقة مستعجلة وكانة معى كل بيناتى وقالو ليى لازم بيان نجاح الدبلوم ورجعت ثالث يوم لكى استخرج بيان نجاج وزهبت فى اليوم الرابع الى مصر وقدمت ورقى كامل واخزت الوصل وقالولى تيجى يو السبت وانا عايذ الحق دفعتى المفروض اروح يوم 6 /11 ينفع اروح بوصل البطاقة ياريت حد يقولى ينفع ولالابس يكون عارف بجد ودا رقمى 01118490511

    ردحذف
  11. محمد عبد الفتاح محمد22 يناير، 2014 9:17 م

    انا وحيد وواخد تأجيل مرتين والمفروض انى هتم ال30 ان شاء الله يوم 25 /1 وعاوز اعرف ايه الورق اللى هعمله عشان اخلص واخد الشهادة النهائى

    ردحذف
  12. هو يوم السبت اجازة يا جدعااااااااان

    ردحذف
  13. يا جدعان حد يعرف منطقة تجنيد الزقازيق شغالة السبت ولا لأ

    ردحذف
  14. لو سمحت ياريت حد يجاوبنى فى السرع وقت ,, انا طالب جامعى فى سنه تانيه وعديت ال 21 سنه . ومعايا دعوه زياره ل للكويت هينفع اسافر فى فتره الدراسه واعمل اذن السفر بسهوله ولا ايه مده السفر اسبوع واحد بس ياريت حد يجاوبنى بسرعه عشان الحجز

    ردحذف